Els antecedents en la defensa dels drets de les persones amb una orientació sexual o identitat de gènere no normatives es remunten a mitjans segle XIX. El treball en aquest sentit a escala internacional es va iniciar en el primers anys del segle XX, mitjançants diferents congressos de sexologia que recorrien diversos països del món. Després del lapse produït per la II Guerra Mundial, i després del punt d'inflexió sombolitzat en les revoltes d'Stonwall, es funda en 1978 ILGA que continuarà aquesta tradició internaiconalista de l'activisme per la diversitat sexual i de gènere.
Serà l'any 2004 quan es va instituir oficialment el 17 de maig com a International Day Against Homofobia (IDAHO). En 2009, la Transfòbia es va afegir de forma explícita en el títol del nom, com a reconeixement de les diferents qüestions existents entre l'orientació sexual i expressió de gènere. Des de 2015, s'afig la bifòbia al títol, per a reconèixer els problemes específics que enfronten les persones bisexuals.
Per a garantir encara més la inclusió i reflectir la diversitat de les minories sexuals i de gènere, es va crear a nivell mundial el subtítol Una celebració mundial de la diversitat sexual i de gènere.
En els temps transcorregut, el 17 de maig s'ha establit com a una de les dates fonamentals de la movilització per a les comunitats LGTBI a escala mundial. El dia representa una fita anual per a cridar l'atenció dels mitjans de comunicació, capdavanters d'opinió, autoritats locals i la societat en general sobre l'alarmant situació que enfronten les persones lesbianes, gais, trans i intersexuals i totes aquelles que no s'ajusten a les majories heteronormatives en termes seuxals i de gènere.
La data del 17 de maig va ser triada específicamen per a commemorar el dia en el qual l'Organització Mundial de la Salut va decidir en 1990 desclassificar l'homosexualitat com un trastorn mental.